Gebruiksplan kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk Garderen
Gemeente: Gereformeerde Kerk Garderen
Betreft gebouw: Speulderbosweg 2 te Garderen
Versie: 2020-03
Datum: 22 juni 2020
Wij volgen de richtlijnen voor erediensten en andere kerkelijke bijeenkomsten,
zoals gepubliceerd door Protestantse Kerk in Nederland.
Dit gebruiksplan is een uitwerking van deze richtlijnen.
De regelgeving is sterk aan verandering onderhevig.
Dit gebruiksplan wordt bijgesteld zodra hier aanleiding voor is.
1 doel en functie van dit gebruiksplan
1.1 doelstelling in het algemeen
Met dit gebruiksplan willen we:
- bijdragen aan het terugdringen van de verspreiding van het coronavirus.
Als kerk willen we daarin onze verantwoordelijkheid nemen;
- bijdragen aan het beschermen van de meest kwetsbaren. We zien het maken van goed doordachte keuzes als een vorm van naastenliefde;
- volop kerk zijn vanuit ons (kerk)gebouw en vanuit onze huizen. We willen verbinding blijven zoeken met God, zijn Woord en met elkaar om toegerust in de wereld te staan.
1.2 functies van dit gebruiksplan
- We beschrijven hierin de inrichting, organisatie en procedures tijdens de zogenoemde controlefase van de coronacrisis;
- De mensen die meewerken aan het voorbereiden en organiseren van samenkomsten zullen we op basis hiervan instrueren;
- Op basis van dit plan zetten we de communicatie op naar alle betrokkenen binnen en buiten onze gemeente;
- Dit plan is online te vinden op de website en op papier in ons kerkgebouw aanwezig. We zijn hiermee aanspreekbaar voor bijvoorbeeld de veiligheidsregio.
1.3 fasering
- Tot 1 juli 2020 blijven we kerkdiensten houden met een maximum van 30 personen (exclusief ‘medewerkers’)
- Vanaf 1 juli schalen we de kerkdiensten op naar een maximum van 100 personen (exclusief ‘medewerkers’) in het gebouw.
1.4 algemene afspraken
Wij vinden ontmoeting, gesprek en nabijheid belangrijk. Toch willen we in het kader van onze doelstelling:
- anderhalve meter afstand houden tussen mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren;
- mensen die ziek of verkouden zijn dringend verzoeken om thuis te blijven, samen met anderen uit hun huishouden;
- de samenkomsten zo inrichten dat we op het gebied van organisatie, routing en hygiëne voldoen aan de richtlijnen en voorschriften van de overheid / het RIVM en de vanuit het landelijk kerkverband aangereikte richtlijnen;
- op de hoogte blijven van ontwikkelingen en aanwijzingen. We leren, evalueren en stellen bij vanuit de praktijk. Dat betekent dat we dit gebruiksplan regelmatig actualiseren.
2 gebruik van het kerkgebouw
2.1 meerdere gebruikers / meerdere diensten op een zondag
Vanaf 1 juli 2020 zal de kerkzaal alleen gebruikt worden door de Gereformeerde Kerk Garderen.
2.1.1 aanvangstijden voor verschillende diensten
De ochtenddienst vangt om 10.00 uur aan.
2.2 gebruik kerkzalen
2.2.1 plaatsing in de kerkzaal
De kerkzaal is voorzien van een liturgisch centrum met daarop kansel, avondmaalstafel met katheder, orgel en muzikanten.
2.2.2 capaciteit in een anderhalvemeter-situatie
De kerkzaal is voorzien van ca. 54 (vaste) banken. In een normale bezetting zijn er 300 zitplaatsen. De capaciteit in een anderhalvemeter situatie is gemiddeld 2 personen per bank.
2.2.3 zalen: normale capaciteit en aangepaste capaciteit
Zaal | Normaal gebruik | Aangepast gebruik tot 1 juli 2020 | Aangepast gebruik na 1 juli 2020 |
kerkzaal | kerkdiensten en gemeentevergaderingen |
300 zitplaatsen / xx oppervlakte30 zitplaatsen + zitplaatsen voor medewerkers100 zitplaatsen + zitplaatsen voor medewerkersconsistorie
(zaal 1)kerkenraad voor de dienst
vergaderzaal voor o.a. kerkenraadBijv.
2 ouderlingen+ diaken + voorganger.
Bijv.
2 ouderlingen + diaken + voorganger.
grote zaal
(zaal 2)Tot 1 september niet in gebruikn.v.t.n.v.t.KelderTot 1 september is er geen kinderopvangn.v.t.n.v.t.
3 concrete uitwerking
3.1 Gerelateerd aan het gebouw
3.1.1 routing
binnenkomst van kerk en kerkzaal
- De deuren zijn geopend, zodat mensen geen deurklinken of klapdeuren hoeven aan te raken.
- Bij de entree staat desinfecterende handspray middel.
- mensen worden verzocht om hun jas bij zich te houden – de garderobe wordt niet gebruikt.
- mensen worden opgevangen door 2 herkenbare coördinatoren die aangeven waar men kan gaan zitten.
verlaten van de kerk
- De mensen verlaten per bank de kerkzaal, te beginnen bij de achterste banken; opstopping wordt vermeden;
3.1.2 Gebruik van kerkplein en ontvangsthal
Kerkgangers komen aan de voorzijde binnen en in de ontvangsthal is ontsmettingsmiddel voor de handen aanwezig.
3.1.3 garderobe
De garderobe is niet in gebruik
3.1.4 parkeren
Parkeren kan op de reguliere manier.
3.1.5 toiletgebruik
Toiletten worden na iedere dienst grondig gereinigd.
3.1.6 reinigen en ventileren
Het kostersechtpaar maakt met een team vrijwilligers wekelijks schoon. Voor en na de dienst wordt er geventileerd.
LOOPROUTES BIJ BINNENKOMST
++++
LOOPROUTES BIJ VERTREK
++++
4.1 Gerelateerd aan de samenkomst
4.1.1 Gebruik van de sacramenten
Avondmaal
De bediening van het Heilig Avondmaal zal lopend gebeuren. Om te voorkomen dat mensen te dicht langs elkaar heen lopen zal er met 2 uitgifte punten voor brood en wijn worden gewerkt. Eén uitgiftepunt in het liturgisch centrum en een uitgiftepunt halverwege.
Het brood zal worden gesneden en uitgedeeld met handschoenen en de wijn zal worden uitgereikt in een cupje.
Doop
Voorlopig is de bediening van de doop nog niet aan de orde. Indien dit van toepassing is zullen wij hier nadere invulling aan geven.
Belijdenis
Voorlopig is een belijdenisdienst nog niet aan de orde. Indien dit van toepassing is zullen wij hier nadere invulling aan geven.
4.1.2 Zang en muziek
Gemeentezang is helaas niet mogelijk. Gemeenteleden kunnen mee-neuriën.
De Sing Out zal voldoende afstand (minimaal 6,5 meter) bewaren bij het zingen zodat er hier geen verspreidingsgevaar is.
4.1.3 Collecteren
Bij de uitgangen wordt gecollecteerd. Er hangen per deur 2 collectezakken die tevens voorzien zijn van een GIVT chip. Daarnaast wordt verzocht om zo veel mogelijk gebruik te maken van de GIVT-app.
Na het tellen dienen de diaken direct hun handen te ontsmetten.
4.1.4 Koffiedrinken en ontmoeting
Het gemeenschappelijk koffiedrinken is een groot goed in onze gemeente. Maar er is besloten om tot 1 september nog geen koffie/thee te serveren na de dienst.
4.1.5 Kinderoppas en kinderwerk
Tot 1 september is er geen kinderoppas en kindernevendienst.
4.2.6 Autodienst
Tot 1 september is er geen autodienst
5.1 Uitnodigingsbeleid
Mensen worden niet specifiek uitgenodigd. Gezien het aantal personen dat voor de corona crisis aanwezig was lijkt dit ook niet nodig.
Aan de voordeur zal door de koster of coördinator de gemeenteleden worden geteld.
Tevens zal bij de voordeur aan de gemeenteleden en gasten worden gevraagd of zij verkouden zijn, koorts hebben of andere Corona gerelateerde klachten. Deze kerkgangers mogen de kerkzaal niet betreden.
5.1.1 Ouderen en kwetsbare mensen
Komt u niet naar de kerk als :
- u bekend met longaandoeningen en tot de kwetsbare groep behoort.
- Koorts heeft en/of ziek/verkouden bent
- Het niet zeker weet of u mag komen
5.2 taakomschrijvingen
5.2.1 coördinatoren
Coördinatoren zijn herkenbaar aan gekleurde hesjes. Zij ontvangen de gemeenteleden en gasten en wijzen hen op hun plaats.
5.2.2 kerkenraad, diaconie en voorganger
- Namens de kerkenraad zal er een Ouderling van Dienst, 2e ouderling en een Diaken van Dienst aanwezig zijn.
- Voor de dienst zal er een consistoriegebed in de consistorie worden uitgesproken.
- De Ouderling van Dienst begeleidt de predikant naar de kansel of katheder en zal met een hoofdknik formeel de dienst overdragen.
5.2.3 techniek
De beamist en technicus zorgen dat zij op hun aangegeven plaatsen plaatsnemen zodat anderhalve meter afstand wordt gerealiseerd.
Vooraf en na de dienst wordt mengpaneel, laptop en andere contactpunten voor de techniek schoongemaakt met een desinfecterend doekje.
De voorganger draagt zelf zorg voor het desinfecteren van de head-set microfoon voor en na de dienst. Ouderling van dienst desinfecteert de handheld microfoon
Muzikanten ontsmetten zelf hun microfoon en instrumenten.
5.2.4 muzikanten
Aan de zijkant van het liturgisch centrum staan/zitten de muzikanten. Er zal een afstand van 6 meter gelden vanaf de plek waar de zangeressen staan ten opzichte van andere bezoekers.
Daartoe blijven de eerste banken leeg, waar de muzikanten kunnen plaatsnemen als ze niet zingen/musiceren.
5.3 tijdschema
wanneer | wat | wie |
zaterdag | ||
avond | ramen in de kerkzaal staan open om te ventileren | koster |
zondag | ||
zondag 9:00 | deuren van het gebouw openVentileren | koster |
toiletten en deurklinken reinigen | ||
9:30u | gastheren/vrouwen aanwezigbanners klaarzetten | gastheren/vrouwen |
9:30u | techniek aanwezig | |
9:30u | muziekteam aanwezig | |
10.00u | aanvang dienst | |
11:15 | afsluiting dienst | |
ventileren | ||
reinigen:- stoelen en tafels
- toiletten en deurklinken reinigen |
||
reinigen mengtafel, microfoons, laptop | techniekteam | |
zaal afsluiten – ramen kerkzaal blijven open | koster |
6. Besluitvorming en communicatie
6.1 Besluitvorming
Dit gebruiksplan is vastgesteld in de kerkenraadsvergaring van 22 juni 2020
6.2 Communicatie
Dit gebruiksplan is te downloaden op de website en op papier aanwezig in de kerk. Daarnaast zullen de volgende algemene regels worden gecommuniceerd
- Tussen kerkgangers dient anderhalve meter afstand gewaarborgd te worden.
- Huisgenoten mogen bij elkaar zitten.
- Volg de aangewezen looproutes.
- Gemeentezang is niet toegestaan, alleen mee-neuriën.
- Volg de aanwijzingen op van coördinatoren. Geen ontmoeting en consumptie na afloop.
- Het bezoek aan het toilet in de kerk tot een minimum beperken.
Deze punten zullen wij bij de entree duidelijk communiceren.
voor wie
communicatiemiddel |
kinderen tot 12 jr | kinderen 13-18 jr | volwassen leden | 70+ leden en andere kwetsbare leden | gasten (niet-leden) |
College van kerkrentmeesters | Kerkenraad |
gebruiksplan website, intranet, papier |
x | x | |||||
uitnodigingen | info e-mail, website, kerkblad, weekbrief, social media |
x | x | x | x | |||
centraal contactadres voor vragen per e-mail, telefoon, (whats)appen aanmelden dienst |
x | x | x | x | |||
flyer | affiches | welkomstbord ingang wat en hoe diensten |
x | x | x | ||||
persbericht in lokale media of en hoe gasten welkom zijn |
x | ||||||
informatiebronnen kerkverband www.protestantsekerk.nl/corona / wekelijkse nieuwsbrief Protestantse Kerk etc. | x | x |